Tričko se skvrnou, lichá ponožka ani šaty obarvené v pračce nemusí nutně skončit v koši. Díky recyklaci mají šanci na nový život v podobě textilních vláken pro další produkty. Módní řetězce si v posledních letech oblíbily kampaně, při kterých nabádají zákazníky, aby přinesli své staré oblečení a získali slevu na nové. Sběr obnošeného šatstva v současnosti spouští švédská značka H&M i britský řetězec Marks & Spencer.

Společnost H&M se letos již podruhé zapojí do Světového týdne recyklace. Od pondělí 18. dubna do neděle 24. dubna chce v obchodech po celém světě vybrat až 1000 tun oblečení. “Lidé mohou přinést své nepotřebné oblečení a bytové textilie libovolné značky v jakémkoliv stavu do kterékoliv pobočky H&M. Na pokladně za každou tašku dostanou kupon na slevu 30 korun pro příští nákup v hodnotě nad 300 korun. Limitem jsou dvě tašky za den. Když to udělají v období Světového týdne recyklace, věnujeme jim jako odměnu kupony dva,” popisuje mluvčí H&M Kateřina Papežová.

Nepotřebné oblečení, které řetězec vybere, putuje z obchodů do třídíren. Méně obnošené kousky, které je možné ještě nosit, končí v second handech nebo charitách. Látky z ostatních oděvů slouží k výrobě nového textilního zboží nebo se kompletně zrecyklují a vlákna z nich se zpracují na zcela nové materiály.

Součástí české kampaně bude i instalace na náměstí Republiky vyrobená ve spolupráci s designérkou Veronikou Jirouškovou a ilustrátorem Michalem Bačákem. Od 18. do 22. dubna tady budou moct lidé vhodit staré oblečení do speciálních kontejnerů a zároveň se dozvědět více o tématu udržitelnosti.

Sběr nepotřebného oblečení spustila společnost H&M poprvé v roce 2013. Od té doby se jí podařilo zrecyklovat 25 tisíc tun oblečení. “Jen loni jsme celosvětově vybrali 12 tisíc tun oblečení, což odpovídá množství látky na více než 60 milionů triček. Pro představu – recyklace jednoho trička dokáže ušetřit až 2100 litrů vody,” uvádí Papežová.

Iniciativa je součástí snahy řetězce uzavřít koloběh surovin v módním průmyslu. Dosáhnout tohoto cíle se společnost snaží mimo jiné i prostřednictvím podpory výzkumu a celosvětové výzvy pro inovátory Global Change Award, kterou spustila v roce 2015. V prvním ročníku zvítězil finský tým, který přišel s nápadem jak přeměnit odpadní bavlnu do nových textilií.

Recyklační kampaň spustil i Marks & Spencer

Recyklační kampaň s názvem Obnovte svůj šatník spustila tento týden i oděvní firma Marks & Spencer. Sběr oblečení poběží v prodejnách celý rok. “Zákazníci mohou přinést libovolný počet starých kousků do prodejny a vhodit je do speciálně označeného boxu. Za alespoň jeden odevzdaný kus oblečení pak dostane zákazník slevový kupon na 150 korun při nákupu v minimální výši 1000 korun,” přibližuje marketingová manažerka Světlana Pospíšilová.

K jarní očistě šatníků láká i prodejna Marks & Spencer Melantrich na Václavském náměstí, jejíž výlohu tvoří “stěna” ze starého oblečení. Šatstvo posbírané v prodejnách po celém světě předá Marks & Spencer společnosti I:CO, která je lídrem na trhu recyklačních služeb. Ta jej následně buď daruje vybrané charitativní organizaci, nebo zpracuje na nové materiály.

Se sběrem oblečení začal Marks & Spencer v roce 2012 a byl tak první, kdo přišel s myšlenkou odměňovat zákazníky za odevzdání obnošených módních kousků slevovými poukázkami. Dal tak vznik novému trendu zvanému „shwopping“, což je kombinace anglických slov swap (vyměnit) a shopping (nakupování).

Tyto kampaně sice pomáhají snížit objem oblečení, které každoročně po desítkách milionů tun končí na skládkách po celém světě, zároveň ale slouží firmám i jako marketingový tah ke zvýšení prodeje. Objevují se tak i kritické hlasy, které upozorňují, že tímto způsobem módní řetězce pouze dál roztáčejí kola “rychlé módy”, která dlouho nevydrží, a nutí zákazníky kupovat stále nové oblečení.

Zdroj: byznys.ihned.cz

Komentáře

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Prosím zadejte svůj komentář!
Prosím zde zadejte své jméno